zaterdag 24 oktober 2015

Maak van je huis een thuis week 4

Week 4

Een warme gezellige keuken

Dit is de laatste week van onze herfstuitdaging! Ik kan niet geloven hoe snel het voorbij vloog! Nu op naar (Thanksgiving / Sinterklaas) en de Kerst.

Maar laten we deze maand eerst goed beeindigen met...

De uitdaging van deze week:

Richt je op de keuken, het hart van het huis.
Maak dingen die lekker ruiken, zelfgebakken brood, taarten, koekjes. Wacht niet totdat je een goede rede hebt om iets speciaals te maken-doe het gewoon om je familie te laten zien hoeveel je van ze houdt. Nodig je man of je kinderen uit om samen te koken of bakken, maak herinneringen in de keuken- dingen voorproeven, creatief bezig zijn, lachen en liefhebben. Vergeet ook niet het belang van samen als een familie rond de tafel te eten.

Dit zal een leuke uitdaging worden! Ik hoop dat jullie kaarsen nog branden en de zachte muziek nog speelt en dat je ook een gezellige familie avond kon organiseren de afgelopen week.

Ik heb een speciale gast uigenodigd, Karen Ehman, om aan ons te laten zien hoe zij haar keuken in een warme, gezellige plek heeft veranderd.

Eerst een korte biografie over Karen...

Karen Ehman van Proverbs 31 Ministries is een bekende spreekster (?), blogger en schrijfster van 6 boeken waaronder het best verkochte boek en DVD Bijbel Studie "LET.IT.GO." "Hoe je stopt met alles zelf te doen en hoe je begint om in geloof te lopen."

Zij schrijft overdenkingen op het internet voor Proverbs 31 en zij heeft maar liefst 700.000 vrouwen die zij hierdoor bereikt, met haar grappige en eerlijke manier en aanmoedigende Bijbel kennis. Ze is te gast geweest bij vele in the USA bekende media  zoals 'Focus on the Family', Moody Midday Connection, FamilyLife, en the 7000 Club.

Ze is al 25 jaar getrouwd  met haar liefje van college en samen brengen zij hun 3 soms ruzie makende maar meestal charmante, lieve kindereren, varieeerend van tiener tot jong volwassene. Zij wonen in Centraal Michigan waar zij graag naar antique jaagt en ze is een suporter voor de Detroit Tigers, een baseball team.

Zij verlangt er naar om vrouwen te helpen om hun prioriteiten in hun leven te zien en uit te leven en van hun leven te houden. Je kunt haar vinden op www.karenehman.com voor ideeen en aanmoedigingen.

Karen schrijft:

Mijn keuken-eiland is magnetisch. Daar bedoel ik niet mee, magnetisch zoals magneetjes die op de koelkast plakken. Mijn keuken is op een andere mannier magnetisch: op een magnetische mannier brengt het mijn familieleden en hun vrienden regelmatig naar de keuken. Ik geloof dat ik dit magnetische eiland heb geerft.

Mijn moeder had geen cocao bruin keuken-eiland, zij had een bruine keukentafel met een ivoor kleurig kant kleedje. Zij was geen huisvrouw/ moeder zoals ik. Zij was aleenstaande moeder van twee kinderen. Zij werkte hard om eten op die tafel met het kante kleedje zetten.

Wij weten dat eten serveren in een envelop?!van liefde voor een ieder die binnen jouw vier muren verblijft is een mannier om Jezus te dienen en Hem bekend te maken.

Mijn moeder legde vaak een bordje met koekjes klaar op de keukentafel om ons welkom thuis te heten als we thuiskwamen van school. Zij was aan het werk maar we voelde toch haar liefde voor ons. Vaak lag er een briefje bij het bordje met lekkers. "Hoe ging het met je examen?"  "Success vanavond met sporten".

Op mijn magnetisch keuken-eiland staan vele schotels.

Een fruit taart die staat af te koelen
Brood regelrecht uit de oven
Een grote pan met chili die klaarstaat om opgeschept te worden in kommen en met geraspte kaas en sour cream versierd te worden.

Zelfgemaakte donuts die staan af te koelen.

Een hartige kippeschotel

Koekjes van een speciaal geheim familie recept of van een ouderwets kookboek.

Ik wil dat mijn familie zich naar mijn keuken aangetrokken voelen, om te eten, te lachen, te delen en met elkaar verbonden te voelen.

Om dit te bereiken hoeft ons eten niet hoog culinair zijn of er perfect uit te zien. Het hoeft ook niet altijd helemaal zelf gemaakt te zijn.

Waar het om gaat is dat je de tijd neemt om iets te maken dat ook een atmosfeer van liefde en gezelligheid in jouw huis creert.



Behalve het samen smeden van familiebanden en herinneringen maken, kan jouw tafel of keuken-eiland ook dienen als een werktuig om de liefde van God met anderen te delen.

Vrienden van mijn kinderen voelen zich ook aangetrokken naar mijn keuken. Een snack na school, zelfgemaakte havermout wafels na een logeerpartij of rauwe groente en een dipje voor een grote wedstrijd. Zelfs om hun verjaaardag te vieren, zelfgemaakte taart uit Mama Karen's oven. Bijvoorbeeld voor twee tieners die onafhankelijk van elkaar hun moeder meer dan tien jaar geleden hadden verloren.

Ik vroeg stiekem aan hun vaders wat voor taart hun moeder gemaakt zou hebben. En dan? Dan bakte ik die taart en nodigde ik dat kind uit op zijn speciale dag. (Ik ben erg goed geworden met het net doen alsof ik de afwas doe terwijl ik probeer de tranen terug te dringen!)

Door andere mensen in je keuken uit te nodigen, voelen niet alleen mijn kinderen zich geliefd, ze leren ook om naar andere mensen uit te reiken wanneer we samenkomen om te eten.

En mijn man die voelt zich ook geliefd. Je kent dat oude gezegde over de liefde van een man... Ja dat klopt! Die gaat inderdaad door zijn maag!

En jij? Neem jij de uitdaging aan om jouw keuken magnetisch te maken? Je man, je kinderen en andere mensen zullen zich geliefd, gewaardeerd en gekoesterd voelen wanneer jij ze iets lekkers uit je oven geeft. (Of een lekker biscuitje van de koektrommel! We moeten wel realistisch blijven.)

Laat wat van je horen!

Vind jij koken moeilijk of is jouw keuken een warme en gezellige plaats? Vertel het ons!

Wat is jouw favoriete maaltijd die jij voor jouw familie klaarmaakt?


Courtney

Vertaald door: Suzanne France

Geen opmerkingen:

Een reactie posten